A Caverna

Esta é a caverna, quando a caverna nos é negada/Estas páginas são as paredes da antiga caverna de novo entre nós/A nova antiga caverna/Antiga na sua primordialidade/no seu sentido essencial/ali onde nossos antepassados sentavam a volta da fogueira/Aqui os que passam se encontram nos versos de outros/os meus versos são teus/os teus meus/os eus meus teus /aqui somos todos outros/e sendo outros não somos sós/sendo outros somos nós/somos irmandade/humanidade/vamos passando/lendo os outros em nós mesmos/e cada um que passa se deixa/essa vontade de não morrer/de seguir/de tocar/de comunicar/estamos sós entre nós mesmos/a palavra é a busca de sentido/busca pelo outro/busca do irmão/busca de algo além/quiçá um deus/a busca do amor/busca do nada e do tudo/qualquer busca que seja ou apenas o caminho/ o que podemos oferecer uns aos outros a não ser nosso eu mesmo esmo de si?/o que oferecer além do nosso não saber?/nossa solidão?/somos sós no silêncio, mas não na caverna/ cada um que passa pinta a parede desta caverna com seus símbolos/como as portas de um banheiro metafísico/este blog é metáfora da caverna de novo entre nós/uma porta de banheiro/onde cada outro/na sua solidão multidão/inscreve pedaços de alma na forma de qualquer coisa/versos/desenhos/fotos/arte/literatura/anti-literatura/desregramento/inventando/inversando reversamento mundo afora dentro de versos reversos solitários de si mesmos/fotografias da alma/deixem suas almas por aqui/ao fim destas frases terei morrido um pouco/mas como diria o poeta, ninguém é pai de um poema sem morrer antes

Jean Louis Battre, 2010

3 de maio de 2012

David Harvey propõe retomada de espaços públicos nas cidades




(*) O teor da entrevista de Harvey está transcrito (editado) abaixo em português.

AMY GOODMAN: Terça-feira é 1º de maio, também conhecido como Dia Internacional dos Trabalhadores, um feriado em que se celebra os direitos e as conquistas dos trabalhadores organizados, como a jornada de oito horas. Este ano, a campanha do Ocupe Wall Street espera mobilizar dezenas de milhares de pessoas ao redor do país com o slogan “Greve Geral. Sem Trabalho. Sem compras. Ocupe em toda parte”. São planejados eventos em 125 cidades. A campanha Ocupe planeja protestar em 99 alvos só em Manhattan, inclusive nos escritórios do JP Morgan Chase e Bank of America.

Na última quinta os ativistas se reuniram no Parque Union na cidade de Nova York para anunciar os planos dos protestos massivos para o Primeiro de Maio, incluindo grupos de imigrantes, trabalhadores sindicalizados, membros do Ocupe Wall Street.

Bem, para falar mais a respeito do Primeiro de Maio e da campanha Ocupe, estamos hoje com o professor de antropologia David Harvey, do Graduate Center da Universidade da Universidade da Cidade de Nova York. Ele vem dando aulas sobre O Capital, de Karl Marx, há quase 40 anos, é autor de uma série de livros, incluindo Os Limites do Capital e Uma Breve História do Neoliberalismo. Seu livro mais recente se chama Cidades Rebelde: do direito às cidades à Revolução Urbana. Explique, David Harvey.

DAVID HARVEY: Eu estou tentando olhar a história dos levantes urbanos. E, na verdade, se você olha para a situação ao redor do mundo hoje, você vê exemplos em Berlim. Você os vê também no Cairo. Vê-los sendo levados a cabo com o movimento dos indignados na Espanha e, é claro, na Grécia. E também os vê no Chile. Nos últimos anos, temos visto levantes como o de Los Angeles, vinte anos atrás. Então é isso – e eu estou interessado no tipo de significado político desses movimentos. E eu penso que em certo aspecto o Movimento Ocupe Wall Street está nessa linha.

E as ações combinadas para este 1º de maio, que serão descentralizadas em toda a cidade, de certo modo estão dizendo “Vamos tomar a cidade de volta e chamá-la de nossa cidade, em vez de ser a cidade que pertence ao 1%”. E assim, é como se disséssemos: “Vamos ter a nossa cidade, e vamos torná-la nossa cidade”. E, é claro, um dos exemplos em que isso ocorreu de maneira mais enfática foi na Comuna de Paris, em 1871.

AMY GOODMAN: O que foi a Comuna de Paris de 1871?

DAVID HARVEY: A Comuna de Paris foi um levante contra o governo, numa tentativa de criar uma forma alternativa de governo da cidade em Paris, em 1871, num contexto de guerra e coisas do gênero. E, é claro, foi brutalmente reprimida, assim como estamos vendo na Síria, neste exato momento, em Homs, na verdade. Então, isso, esses movimentos podem às vezes dar certo e às vezes serem brutalmente reprimidos.

AMY GOODMAN: Indo além da Comuna de Paris, você fala a respeito do direito das cidades. O que significa isso?

DAVID HARVEY: O direito das cidades significa – quem tem direito à cidade de Nova York? Quem pode mudar as coisas aqui? Quem pode realmente mudar a vida aqui? E quando falamos a respeito do poder do 1%, estamos falando de um grupo extremamente poderoso que na verdade domina a maior parte dos investimentos na cidade, a maior parte de sua reconstrução da cidade. E temos um prefeito bilionário que é aliado deles. Em todo caso esta dificilmente seria uma cidade governada pela imagem de sem tetos ou da população empobrecida. Assim, ao reivindicar o direito – ao exigir o direito à cidade, estamos tentando de fato falar a respeito das pessoas comuns que podem mudar a vida urbana e definir um padrão diferente de ambiente urbano, no qual vão viver.

AMY GOODMAN: No começo deste mês (abril), o prefeito de Nova York, Michel Bloomberg comparou o projeto de lei que instituía um salário mínimo para os trabalhadores da cidade com o comunismo. O projeto aumentaria o salário dos trabalhadores com subsídio da cidade. Bloomberg fez esse comentário numa entrevista na rádio WOR. Qual a sua opinião sobre isso?

DAVID HARVEY: Esta é a história de sempre. Mas olhe para a situação. Os 1% da cidade de Nova York ganham – em retorno de impostos, algo como 3,75 milhões de dólares por ano. Isso é o que o topo dos 1% ganham, em média. Há 34 mil famílias, quase 100 mil pessoas que tentam viver na cidade com com 10 mil dólares por ano. Metade da população da cidade de Nova York está tentando viver com com 30 mil dólares por ano. Isto é, os níveis de desigualdade na cidade são absolutamente assombrosos, e estão crescendo imensamente desde os anos 1970.

Quem domina a vida urbana? Quem comanda das decisões? Bem, é o 1%. Assim, eu penso que o Ocupe Wall Street e o resto estão dizendo que nós só temos uma forma de poder, que é o poder do povo nas ruas, das ações nas ruas. Nós não temos o poder de dominar a mídia. Não temos o poder do dinheiro, de comandar a política. E esta é a situação em que estamos. Assim, o Ocupe Wall Street está tentando dar uma expressão política diferente à política tradicional.

AMY GOODMAN: O movimento Ocupe tem enfrentando respostas repressivas crescentes, da polícia. Em novembro o Democracy Now! falou com Stephen Graham, que escreveu o "Cidades sitiadas: o Novo Urbanismo Militar" [Cities Under Siege: The New Military Urbanism], que analisa a influência crescente da tecnologia militar nas forças policiais locais. Você sabe, nós temos uma lei, a Posse Comitatus, que diz que soldados não podem marchar nas ruas, mas parece que o jeito que as autoridades encontraram de lidar com essas novas situações é a militarização da polícia.

DAVID HARVEY: Sim, é. Mas eu tomo isso como um sinal de como o 1% está nervoso. Quero dizer, entramos nesta crise e efetivamente o 1% tem passado muito bem fora da crise. Ninguém foi preso por tudo o que sabemos que fizeram de errado. E eu penso que o 1% está é apavorado, com a possibilidade de que o povo venha a escutar a retórica do Ocupe Wall Street. E em algum grau, as pessoas já o fizeram, porque a conversa mudou um pouco em relação à desigualdade social e à pobreza no país. E eu penso que os movimentos repressivos da polícia não estão ocorrendo apenas na cidade de Nova York, mas em todo o país. Parece quase coordenado, parece-me que há quase uma linha direta de instrução de conduta, você sabe, como se o JP Morgan desse mundo e todos os caras ricos meio que dissessem: “Vocês tem de manter essa gente quieta, vocês têm de esmagá-los pela raiz. Pela raiz”.

AMY GOODMAN: E a polícia acabou com todos os acampamentos.

DAVID HARVEY: E a polícia tem feito isso. E eu penso que o Ocupe Wall Street está se inspirando um pouco, parece-me, na coragem do povo da Praça Tahir ou no Bahrein, e em todo o resto, para dizer, “Olha, as coisas tem de mudar. E nós estamos tentando fazer com que isso aconteça de maneira pacífica”. Eu quero dizer, isto é, de novo um dos sinais disso. Esta é uma forma pacífica de demonstração e tem se tornado implacavelmente, algumas vezes, tumultos policiais.

AMY GOODMAN: Você fala a respeito da criação de espaços urbanos comuns.

DAVID HARVEY: Sim. Bem, a coisa impressionante da cidade de Nova York, por exemplo, é que há todos esses espaços públicos, mas há um espaço que de que possamos dispor como uma Ágora ateniense, e ter discussões políticas? A resposta é não. Você tem de protocolar permissões, de todos os tipos, para o uso, e é altamente regulado. Assim, de fato o espaço público não é verdadeiramente aberto ao público. Muito dos parque se tornou agora, claro, canteiros de flores, de modo que temos grandes lugares para a mistura de tulipas, mas não temos um lugar em que o povo possa se reunir. E assim, uma das coisa que estamos tentando fazer neste 1° de maio é dispor de lugares para nos reunirmos, de espaços em que possamos falar sobre as coisas. Então, há um certo tipo de universidade livre no Parque Madison. Eu vou participar disso. Assim de muitas outras ações desse tipo, em que se visa a liberar espaços na cidade nos quais se possa ter discussão política e nos quais se tenha diálogo político aberto.

AMY GOODMAN: Você fala a respeito da festa de Wall Street estar encontrando a sua Nemesis.

DAVID HARVEY: Bem, eu penso que o Ocupe Wall Street realmente se tornou algo. A coisa tocou um acorde. E a grande – eu falo da repressão sobre ele, mas – e eu penso que o acorde que o movimento tocou é, de fato, medido pela velocidade e virulência dos movimentos repressivos acionados. Então, eu penso que está começando a ser escutado, e eu espero que amanhã (hoje, 1 de maio) haverá uma situação em que muita gente dirá “Olha, a coisa tem de mudar. Algo diferente tem de acontecer."

Tradução: Katarina Peixoto

Complete Version:

AMY GOODMAN: Tuesday is May Day, May 1st, also known as International Workers’ Day, a holiday that celebrates workers’ rights and achievements of organized labor, such as the eight-hour workday. This year, the Occupy Wall Street campaign is hoping to mobilize tens of thousands of people across the country under the general slogan, "General Strike. No Work. No Shopping. Occupy Everywhere". Events are planned in 125 cities. The Occupy campaign plans to protest in 99 targets alone in Midtown Manhattan, including the offices of JPMorgan Chase and Bank of America.
Activists gathered last Thursday in New York City’s Union Square to announce plans for the massive May Day protest that will include immigrant groups, workers’ unions, members of Occupy Wall Street. Chris Silvera is Secretary-[Treasurer] of Teamsters Local 808.
CHRIS SILVERA: We want the immigrant community. We want Teamsters. We want laborers. We want the RSDWU. We want the United Food and Commercial Workers. This is a day that should be represented by hundreds of thousands marching like they did in 1886. We have to turn back the clock on Mr. Romney, on Mr. Obama, on the Congress, on Mario Cuomo, on Bloomberg. And the 99 percent has to get their share.
AMY GOODMAN: Well, to talk more about May Day and the Occupy campaign, we’re joined by leading social theorist, David Harvey, distinguished professor of anthropology at the Graduate Center of City University of New York. He has been teaching Karl Marx’s Capital for nearly 40 years, is the author of a number of books, including The Limits to Capital and A Brief History of Neoliberalism_. His most recent book is called Rebel Cities: From the Right to the City to the Urban Revolution_.
Explain, David Harvey.
DAVID HARVEY: I’m trying to look at the history of urban uprisings. And actually, if you look at the situation around the world right now, you see examples in Berlin. You see them in Cairo. You see them going on with the indignados movement in Spain, and of course in Greece. And you see them in Chile. And in recent years, we’ve seen uprisings in places like Los Angeles 20 years ago. And so, this—and I’m interested in the sort of political significance of these movements. And I think, in some ways, Occupy Wall Street is in that tradition.
And tomorrow’s actions, which are going to be decentralized all over the city, in a way is saying, "Let’s take back the city and call it our city, instead of being the city that belongs to the 1 percent." And so, it’s a bit like saying, "Let’s have our city, and we’ll make it our city." And, of course, one of the instances where that happened most emphatically was back in the Paris Commune of 1871. And so, I wanted—
AMY GOODMAN: What was the Paris Commune of 1871?
DAVID HARVEY: The Paris Commune was an uprising against the government in an attempt to create an alternative form of urban governance in Paris in 1871 under conditions of war and the like. And, of course, it was ruthlessly suppressed, as we see going on in Syria right now, in Homs, in fact, so that—so these urban movements can sometimes work, and sometimes they get savagely repressed.
AMY GOODMAN: Moving forward from the Paris Commune, you talk about the right to the city. What does that mean?
DAVID HARVEY: The right to the city means—who has the right to New York City? Who can affect things here? Who can really change life here? And when we talk about the power of the 1 percent, we’re talking about an extremely powerful group that actually dominates much of investment in the city, much of rebuilding of the city. We have a billionaire mayor who allies with them. But it’s hardly a city that is run by Picture the Homeless or the impoverished population. So, in claiming the right—in reclaiming the right to the city, what we’re really trying to talk about is the way in which ordinary people can affect urban life and define a different kind of urban environment in which they’re going to live.
AMY GOODMAN: Earlier this month, New York City Mayor Michael Bloomberg compared the city council’s living wage bill to communism. The bill would raise workers’ wages at city-subsidized developments. Bloomberg made the comment in an interview on WOR radio.
MAYOR MICHAEL BLOOMBERG: If you think about it, the last time you really had a big managed economy was the USSR, and that didn’t work out so well. You cannot stop the tides from coming in. We need jobs in the city. It would be great if all jobs in the city paid a lot of money and had great benefits for the workers—not good for the employers—but if you force that, you will just drive businesses out of the city.
AMY GOODMAN: That was Mayor Bloomberg. David Harvey?
DAVID HARVEY: That’s the usual story. But look at the situation. The top 1 percent in New York City earns—on income tax returns, earns something like $3.75 million a year. That’s what the top 1 percent earns, on average. There are 34,000 households, nearly 100,000 people, who are trying to live in the city on $10,000 a year. Half of the population of New York City is trying to live on $30,000 a year. This is—the levels of inequality in the city are absolutely stunning, and they’ve increased immensely since the 1970s.
And then [inaudible] say, who dominates urban life? Who dominates the decisions? Well, it’s the 1 percent. And so, I think what Occupy Wall Street and the rest is saying is that we only have one form of power, which is people on the streets, actions in the streets. We don’t have the power to dominate the media. We don’t have the power, the money power, to dominate politics. And this is the situation we are in. So Occupy Wall Street is trying to give a different mode of political expression to politics as usual.
AMY GOODMAN: The Occupy movement has faced increasingly brutal police responses. In November, Democracy Now! spoke to Stephen Graham, who wrote Cities Under Siege: The New Military Urbanism, which looks at the increasing influence of military technology on domestic police forces.
STEPHEN GRAHAM: Well, there’s been a longstanding shift in North America and Europe towards paramilitarized policing, using helicopter-style systems, using infrared sensing, using really, really heavy militarized weaponry. That’s been longstanding, fueled by the war on drugs and other sort of explicit campaigns. But more recently, there’s been a big push since the end of the Cold War by the big defense and security and IT companies to sell things like video surveillance systems, things like geographic mapping systems, and even more recently, drone systems, that have been used in the assassination raids in Afghanistan and in Pakistan and elsewhere, as sort of a domestic policing technology.
AMY GOODMAN: That’s Stephen Graham, who wrote Cities Under Siege: The New Military Urbanism. You know, we have a law, Posse Comitatus, that says soldiers can’t march in the streets, but it seems the way authorities get around this is simply by militarizing the police. Professor Harvey?
DAVID HARVEY: Yes, this is—but I take this as a sign of how nervous the 1 percent is. I mean, we’ve gone through this crisis, and effectively, the 1 percent has done very well out of this crisis. Nobody has gone to jail for all of the things that we know went wrong. And I think the 1 percent is rather terrified that actually people will start listening to the rhetoric of Occupy Wall Street. And to some degree, people already have, because the conversation has shifted a little bit towards the question of social inequality and poverty. And I think that the repressive moves of the police are not just simply in New York City, but across the nation. It seems almost to be coordinated, seems to me to be almost a direct line of instruction from, you know, the JPMorgans of this world and all of the rich folk to kind of say, "You’ve got to keep these people quiet, you’ve got to squash it in the bud. In the bud."
AMY GOODMAN: And the police did end all of the encampments.
DAVID HARVEY: And the police have been doing it. And I think Occupy Wall Street is taking some inspiration, it seems to me, from the courage of the people in Tahrir Square or in Bahrain and all the rest of it, to say, "Look, things have to change. And we’re going to try to make this change come about in a peaceful way." I mean, this is, again, one of the signal things it’s about. This is a peaceful form of demonstration, and it has been ruthlessly sometimes turned into a police riot.
AMY GOODMAN: You talk about the creation of the urban commons.
DAVID HARVEY: Yes. Well, amazing thing about New York City, for example, is there are all these public spaces, but is there a public space where we can set up the equivalence of the Athenian Agora and have a political discussion? And the answer to that is no. You have to apply for, you know, all kinds of permits, and it’s highly regulated. So the public space is not really open to the public. A lot of it is now, of course, turned into flower beds, and so we have a great place for the assemblage of tulips and so on, but we don’t have a place where people can assemble. And so, one of the things we’re going to try to do tomorrow is to set up places of assembly where we can talk about things. So there’s a sort of a free university in Madison Square Park. I’m going to be participating in that. Then many other actions of that kind, one aim of which is to try to liberate spaces in the city where we can have political discussions and where we can have open political dialogue.
AMY GOODMAN: You talk about the party of Wall Street meeting its nemesis.
DAVID HARVEY: Well, I think Occupy Wall Street has really been onto something. It’s struck a chord. And the big—and I talked about the repression of it, but—and I think the chord it struck is, in effect, measured by the speed and fierceness of the repressive moves that have been taken. So I think it’s beginning to be listened to, and I hope tomorrow there will be a situation in which many more people will say, "Look, things have got to change. Something different has to happen."
AMY GOODMAN: Finally, the art of rent. There is a big anti-foreclosure movement all over this country. In Minneapolis, there is a protest right now—
DAVID HARVEY: Right.
AMY GOODMAN: —happening to prevent another foreclosure. Why do refer to the "art of rent"?
DAVID HARVEY: Well, one of the things that’s happened is the attempt to turn cultural activities into industries to try to commodify history, and you get a sort of commodified form of history. And that allows people to claim that this is a very unique configuration. So, there’s an attempt to create something very, very special, to which tourists are drawn, and then that gives you what I call "monopoly rent," that the uniqueness of cultural configuration is being commodified. But as you know, with the environmental—
AMY GOODMAN: Five seconds.
DAVID HARVEY: —commons and everything else, the tendency is for the uniqueness actually to be destroyed by commercialization.
AMY GOODMAN: Professor David Harvey, thank you for joining us.
DAVID HARVEY: Thank you.
AMY GOODMAN: We’ll put part two on our website. Rebel Cities: From the Right to the City to the Urban Revolution.
http://www.democracynow.org/2012/4/30/ahead_of_may_day_david_harvey#transcript

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